Monday, October 3, 2011

Bicara Tabligh: Ust Azhar Idrus vs Dr. Asri


TABLIGH. Korang pernah ikut tak? Gua pernah jugak ikut, tapi takdelah sampai bermalam berhari-hari. Gua sebenarnya tak berapa ngam sangat ngan benda ni. Itupun sebab member2 gua ramai yang join benda ni. Gua ikut jela pegi makan dalam talam, dengar Bayan. Seronok jugakla. Bleh belajar2 ape yang patut.

Tapi gua heran, apasal ustaz2 takde pun yang ikut benda ni? Memandangkan gua ada kawan yang bakal jadi ustaz, gua tanya la pendapat die. Die pun cakaplah "prom pram prom pram",(gua terpaksa pendekkan sebab panjang sangat perbincangan kitorang). Jadi, kesimpulannya, die cakap kalau kita paham, kita tak ikut benda ni.

Gua masih keliru, celaru dan kabur. Akhirnya, gua cuba buat research kat tenet dan Youtube pun gua usha2 jugak. Nah, gua bagi korang tengok penjelasan Ustaz Azhar Idrus dan Dr. Asri Zainal Abidin berkenaan TABLIGH. Sama je ape yang kawan gua cakap dengan Ustaz Azhar dan Dr Asri cakap! Gua taknak komen banyak2, sebab gua bukannya reti sangat hal2 camni.


Ustaz Azhar Idrus


Dr. Asri Zainal Abidin

p/s: Jangan condemn gua beb. Gua bukannya pandai sangat bab ni

7 comments:

Ali Aladin said...

Asslaamualaikum... Para Ulama' berbeza pendapat tentang Jemaah Tabligh (JT). Ramai Ustaz & Ulama' di dalam golongan JT, malah mereka yang mendokong usaha ini. Jika rajin mencari, insyaALLAH tuan akan ketemui. Sekian. Wassalam.

namumora akime said...

Waalaikumussalam..insyaAllah..terima kasih Ali Aladin :)

Anonymous said...

tuan kena jumpa ulama yang buat usaha ni, ulama yang buat usaha ni tak famous, sebab tu bukan maksud, kena banyak muzakarah, bukan hanya sekadar research di internet. belajar dengan guru dengan belajar dengan buku, lain fahamnya, kalau salah faham, habis,,,

namumora akime said...

pendapat setiap orang memang lain2..saya bukan hanya search kat internet..saya tidak berpandukan internet dan buku semata2..saya buat perbincangan dgn ustaz2 sekali..terima kasih atas nasihat :)

p/s: pengikut tabligh ke?

Anonymous said...

Assalamulaikum. jemaah tabliq bagi saya satu usaha yang bagus sebab cintakn pada ALLAHSWT dan RASULLULLAH SAW. tapi kita kena bijak memilih jmaah yang sebenaenya memperjuangkn islam. dan jgn terus anggap masuk jemaah tabliq dijanjikn syurga itu tidak benar dan siapa masuk tabliq lebih alimserta warak dari mereka yg diluar sana ini pun kenyataan sesat . dan yang pling ditakuti adanya jemaah tabliq ini yang menganggap diri mereka hebat dan baik. mudah mengeluarkan hukum dan kekadang sifat paksaan mereka kepada orang ramai untuk mengikuti mereka sedangkan nabi saw tdak pernah memaksa umat islam untuk berdakwa dakwa itu bebas dan luas pengertiannya. dan saya pernah juga bersegketa kecil dgn jtabliq nie. ala cikit jer namun saya hormati mereka manusia kan sentiasa buat silap. mereka ajak saya keluar tapi saya kata xboleh sebab ibu bapa saya melarang. mereka tanya pada saya adakah hadia yg melarang keluar dijalan ALLAH SWT. saya diam jak memang ada tapi saya xmahu nanti pnjang lak sengketanya. " adaseorang pemuda dizaman nabi saw meminta untuk ikut berjihad namun nabi saw bertanya adakah kedua ibapamu masih hidup jawab pemuda itu ya. nabi berkata kppadanya keduanyalah kamu berjihad"

dan ada lagi hadis seumpamanya.

wallahu a'lam

namumora akime said...

well said bro..ya,mmg btol apa yg sedara ckp..mereka seolah2 memaksa2 dan sering mengganggap mereka seolah2 mereka saja yg betul dan org lain salah..mereka seolah2 memperlekehkan org lain..entahlah, byk lg sy nak ckp pasal bnda ni tp memandangkan kwn baik sy sdri pgikut tabligh, mls sy nk bersengketa..wallahualam

Anonymous said...

umat... umat apasal lah nak pecah belah.. mari kita satu hati jom

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang menarik

Cube klik sikit