Tuesday, September 20, 2011

Posisi Imam dan Makmum dan Kesalahan semasa Solat Jemaah

Klik untuk besaukan

KESALAHAN MAKMUM SEMASA MELAKUKAN SOLAT JEMAAH

1. Tidak bersegera menempati saf pertama bagi orang yang datang lebih dahulu
Sebahagian orang datang cepat ke masjid dan melihat banyak tempat yang masih kosong di saf pertama, tetapi lebih suka di duduk saf belakang , ada yang sengaja duduk saf belakang agar boleh bersandar pada tiang atau dinding masjid. Semua ini menyalahi perintah Nabi SAW agar bersegera menempatkan di saf pertama.

Rasulullah SAW bersabda:
لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي النِّدَاءِ وَالصَّفِّ الْأَوَّلِ ثُمَّ لَمْ يَجِدُوا إِلَّا أَنْ يَسْتَهِمُوا عَلَيْهِ لَاسْتَهَمُوا
"Seandainya manusia mengetahui pahala yang terdapat dalam azan dan saf pertama, kemudian mereka tidak mendapatkan kecuali dengan diundi, niscaya mereka melakukannya"(HR. Bukhari dari Abu Hurairah RA )


Dan Rasulullah SAW menegur orang yang sengaja bahkan bersenang lenang di saf belakang/akhir.

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأَى فِي أَصْحَابِهِ تَأَخُّرًا فَقَالَ لَهُمْ تَقَدَّمُوا فَأْتَمُّوا بِي وَلْيَأْتَمَّ بِكُمْ مَنْ بَعْدَكُمْ لَا يَزَالُ قَوْمٌ يَتَأَخَّرُونَ حَتَّى يُؤَخِّرَهُمُ اللَّهُ

Rasulullah SAW melihat ada yang mengambil saf belakang. Maka Nabi SAW bersabda: majulah kalian dan ikutilah aku, dan hendaklah yang setelah kalian mengikuti kalian. Kaum yang senantiasa mengambil saf akhir akan diakhirkan Ta'ala dari rahmat-Nya. (HR. Muslim dari Abu Sa'id al Khudriy)


2. Tidak menegakkan (meluruskan dan merapatkan) shof sholat berjama'ah
Menegakkan saf adalah hal yang sangat penting atas dasar prinsip  dalam solat berjamaah.

Sabda Rasulullah SAW :
سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصُّفُوفِ مِنْ إِقَامَةِ الصَّلَاةِ
"Luruskanlah Saf-saf kalian, sesungguhnya meluruskan shaf adalah termasuk menegakkan solat"


p/s: Benda baik pakat2 sebarkanlah walaupun diri sendiri jahil. Gua pun jenis jahil jugak.



6 comments:

Wadi AR said...

takpe. kita saling ingat mengingati

namumora akime said...

betul tu bro :)

Wadi AR said...

aku pempuan la. wuwu. ni mesti kes tak bukak blog gua ni

namumora akime said...

wuwuwu~~
sori...nk btolkan balik..

"betul tu sis" :p

keh3

syira kiEYrana said...

bgus entri ni...memang kebanyakan orang lebih suka duk barisan belakang.

aish,salah jntina lak..hehe..

namumora akime said...

lenkali duk saf depan lah ye..
berkat cket..hehe

basela tu salah jantina,hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang menarik

Cube klik sikit